Namasté! Fleurige yogahoudingen voor de ultieme ontspanning

Breathe in, flower out

Je dag helemaal goed beginnen? Wat dacht je van een yogasessie geïnspireerd door... bloemen?

Deze vier houdingen zijn supereenvoudig, dus ook als beginner kan je ze perfect meedoen. Vergeet niet aan je ademhaling te denken om goed te kunnen ontspannen. Niet zo lenig als ons model? Forceer dan vooral niks. Namasté!

blog-yoga-03--1-

Tree Pose

De Tree Pose wordt ook wel de Vrksasana genoemd, maar vraag ons vooral niet hoe je dat uitspreekt. Het is één van de eerste houdingen die je als yogi leert. Niet voor niets, want je lichaam en geest worden er superblij van! Zit je hoofd vol na een drukke dag? Met de Tree Pose maak je het helemaal leeg. Vaak rugpijn? Omdat je op één been staat, maakt de Tree Pose je rug sterker. Plus: de houding is een echte hartopener. Met je armen recht omhoog kan je diep inademen, en dat helpt je zalig ontspannen. A Tree a day keeps the doctor away!

Zo doe je hem:
Adem in, trek je rechterbeen naar je borst en zet je voetzool tegen de binnenkant van je linkerbovenbeen. Adem uit, plaats je handen tegen elkaar alsof je een gebedje doet en laat ze zo voor je borst rusten. Adem in en strek je armen naar boven uit. Voel je je al zen?

blog-yoga-01--1-

Lotus

Deze klassieker lijkt makkelijk, maar voor heel wat mensen vormt hij een behoorlijke uitdaging. Omdat je rug helemaal recht moet zijn voor deze pose, werk je ondertussen aan een goede lichaamshouding. Ook ben je - net als de lotusbloem zelf – helemaal symmetrisch, open je je bekken en geef je je organen alle ruimte die ze nodig hebben om het beste uit zichzelf te halen. Succes!

Bij deze houding is het belangrijk dat je goed naar je lichaam luistert en niks forceert. Voer hem langzaam uit en tast af hoe ver je kan gaan. Doet het pijn aan je knieën of enkels? Probeer het dan eerst met één been, want er is niets minder ‘zen’ dan een blessure.

Zo doe je hem:
Ga zitten, breng je rechterknie naar je borst en leg je rechtervoet en -enkel zo ver als je kan op je linkerdijbeen. Doe dit ook met je linkervoet op je rechterdijbeen en ontspan je knieën. Maak je nek lang en leg je handen op je knieën. Om het af te maken, kan je het topje van je wijsvinger en duim elkaar laten raken. Oh, en vergeet niet te ontspannen en op je ademhaling te letten!

blog-yoga-02--1-

Bloemenhouding

Meer energie? Sterkere armen? Meer balans? De bloemenhouding kan je helpen! Hij is niet moeilijk om te doen en ook leuk voor kinderen. Ideaal voor als je gezellig samen een workout wil doen! Fun fact: als je de oefening met meerdere mensen tegelijk doet en de voeten bij elkaar brengt, kan je samen een nieuwe ‘bloem’ vormen.

Zo doe je hem:
Ga op je billen zitten, buig je knieën en duw de zolen van je voeten tegen elkaar. Zorg dat je met een rechte rug blijft zitten, haal diep adem en doe dan je benen een stukje omhoog. Balanceer op je zitbotten en steek je armen kruislings onder je benen door. Je handpalmen steken omhoog. En klaar!

blog-yoga-04--1-

Vlinderhouding

Zonder vlinders geen bloemen. De vlinderhouding ontspant je zenuwstelsel en zorgt voor herstel in lichaam en geest. Je kan hem zowel zittend als liggend doen om helemaal tot rust te komen. Begin er je yoga-workout mee om even te aarden, of gebruik hem als afsluiter van je sessie om optimaal te ontspannen.

Zo doe je hem:
Ga op je billen zitten en trek je hielen richting je bekken. Ga dan langzaam liggen en laat je rug op je matje rusten. Je kan een kussentje onder je rug en/of hoofd leggen voor nog meer ontspanning. Lig je goed? Leg dan je armen wat van je lichaam af en draai je handpalmen naar boven. Voel je de stretch in je dijbenen te hard? Leg dan twee kussens onder je knieën.

En, ben je al zen?

Nog geen lid van de bloomon-familie? Bestel nu je eerste boeket:

Onze collectie

Image Alternative Text

Instagram staat in bloei