Het verhaal achter bloomon

bloomon is opgericht door drie rebellen die niet alleen de bloemenindustrie op haar kop willen zetten, maar mensen ook een goed gevoel willen bezorgen in de vorm van bloemen. Dat lukt hen al best aardig.

Maak kennis met Patrick, Bart en Koen…

Patrick werkt graag met creatief én tech talent. "Kan niet" bestaat niet voor 'm.
Bart is onze supply chain goeroe. Is allergisch voor fouten. Ziet graag blije klanten.
Koen is onze cijferkoning. Kent alle Excel shortcuts (en bloemen) uit zijn hoofd.

Hoe het allemaal begon

Patricks familie is al lang actief in de bloemenindustrie. Hij zag veel gepassioneerde kwekers de mooiste bloemen telen, maar vaak zag hij die ook weer verloren gaan in truttige en ouderwetse boeketten.

Bloemenverkopers verdwenen in sneltempo uit het straatbeeld en in plaats daarvan verkopen supermarkten en tankstations goedkope, weinig inspirerende bossen. Van een personal touch was geen sprake meer en echt vers zijn die bloemen ook niet altijd. Nadat ze van het veld komen staat hen een rit achterin een vrachtwagen richting de veiling te wachten, waarna ze naar de groothandel of andere tussenschakels gaan. Vervolgens komen ze in de winkel terecht en worden ze soms nog nét voor ze beginnen te verwelken verkocht.

Het feel good gevoel rond bloemen verdwijnt hierdoor. Waar zijn de bijzondere soorten gebleven? Wie vertelt het verhaal achter de bloemen en hoe je ze verzorgt? De meeste mensen zijn genoodzaakt de bloemen tussen de boodschappen in een tas te proppen en ze tussen de kiloknallers mee te sleuren naar huis. En dus ook bij rukwinden, cyclonen of in ieder geval motregen. Dat is killing voor de bloemen.

Een industrie op zijn kop

Patrick en zijn vrienden Bart en Koen besloten om daar verandering in te brengen. In het hart van Amsterdam kwamen ze samen voor een goede brainstorm met een verse latte macchiato. Later op de avond werd dit bier en leverworst. Ze namen een blanco blad papier en een pen en begonnen een totaal nieuwe keten uit te tekenen. Samengevat: de weg tussen de kweker en jouw voordeur moest zo kort mogelijk worden. Daarna spraken ze af met de beste bloemenkwekers van Nederland en gingen ze samen de uitdaging aan om met hen de bloemenindustrie op haar kop te zetten. bloomon was geboren...

Meer dan alleen bloemen

En toch wilden we meer dan alleen bloemen op een zo snel mogelijke manier bezorgen of de meest verse bloemen leveren. Het moest een speciale ervaring worden. Dus schakelden we onze bloemenkunstenaar Anton in, die op dat moment nog druk was met de televisiewedstrijd om beste bloemstylist van Nederland te worden.We vroegen hem om veel verschillende bossen te ontwerpen en er telkens een verrassende twist aan te geven. Dat verrassingselement, gecombineerd met onze voorliefde voor design, is iets waar wij vol op inzetten. Daarom hebben we ook een sterk creatief team in de arm genomen om een verpakking op maat te ontwerpen en verhalen te vertellen over de bloemen in onze bossen. Zo proberen we een stukje happiness te bezorgen bij jou aan huis.

Geluk bezorgen

Al snel was er sprake van een bloeiende business (sorry, die was te makkelijk...). Na Nederland zijn we ook van start gegaan in België, het Verenigd Koninkrijk en Duitsland. Onze missie is en blijft mensen een beetje geluk te bezorgen in de vorm van bloemen.

En weet…

Dat we het heel gaaf vinden als wij ook jou blij kunnen maken met onze bloemen!

PS. Wil je nog meer weten over Patrick, Bart en Koen?

Patrick runde als student een bedrijfje in webdesign. Later lanceerde hij een bedrijf dat gezonde voeding aan huis levert. Hij werkt het liefst samen met creatieve mensen die echt een passie hebben in wat ze doen. Hij is ook een beetje een nerd en houdt ervan om nieuwe tools te bedenken en te gebruiken om efficiënter de dag door te komen. Je stoort hem liever niet wanneer hij zijn ‘guilty pleasures’ playlist beluistert. Als hij tijd heeft pakt hij zijn racket om een balletje slaan. Favoriete bloem: Campanula.

Bart werkte in een vorig leven op de online afdeling van een modebedrijf en optimaliseerde de supply chain van een supermarkt. Zijn hart gaat sneller kloppen wanneer hij weer een fout uit een proces heeft gehaald. Of dat nu op het werk is of wanneer hij zelf zijn boodschappen doet. Al zijn vrije tijd gaat naar schaatsen en zijn karaokemachine. Wordt extra blij van de Euphorbia bloem.

Koen komt oorspronkelijk uit de bankwereld en zette verschillende online bedrijven op in Azië voordat hij besefte dat zijn toekomst elders lag. Hij is een echte number cruncher en rekent graag uit aan hoeveel voordeuren wij al bloemen en geluk hebben geleverd. Hij is verzot op skydiven en wakeboarden. Fan van bloem Clarkia.